SIRENOS`15 : tas nepaliaujamas noras viską suprasti („We don`t speak to be understood”)

Nors šmaikštiejie belgai jau ir baigė krėsti išdaigas „Sirenų” scenoje, man tenka du malonumai – išgyventi spektaklį jo rodymo metu ir kiek vėliau, dėliojant emocijas ir konvertuojant jas į žodžius. Dalinuosi įspūdžiu iš Benjamin Verdonck  ir Pieter Ampe „Nekalbame, kad mus suprastų”.

(c) Dmitrijus Matvejevas
(c) Dmitrijus Matvejevas

„Kodėl medžiai numeta lapus nuo šakų, tik prieš jas užklojant sniegui?“, retoriškai klausia scenoje pirmasis pasirodęs Benjamin Verdonck ir man jau aišku : klausimų bus daug, o atsakymų ieškoti teks pačiai, tokiu būdu įsitraukiant į žaidimą, primenantį vaikystėje praktikuotus užsiėmimus, pavyzdžiui spalvinimą, kuomet paveikslėlis jau duotas, o malonumas jį užpildyti spalvomis tenka ne kam kitam, o tau. Taip ir su šiuo spektakliu – bus spalvinga tiek, kiek savo vaizduotei leisi.

(c) Dmitrijus Matvejevas
(c) Dmitrijus Matvejevas

Menininkų duetas gyvenimui suteikė naujų idėjų, privertė ieškoti netradicinio būdo suprasti ir paskatino nuvalyti kiek smegenyse apdulkėjusią „kūrybiškumo“ sąvoką. Štai, kad ir dantų valymasis kur kas linksmesnis, sinchroniškai derinant rankų judesius pagal Vivaldžio „Metų laikus“. O skrudintuvas, pasirodo, tikrai turi ne vieną panaudojimo būdą – ir išmeskime iš galvos pirminę, duonos skrudinimo funkciją, juk šis gali būti naudojamas ir šaldytuvui paremti, ir vizualiniams sprendimams scenoje, pvz. dūmams, sukelti.

Jeigu dar laikėtės įsikibę normalumo sąvokos, tai pasibaigus spektakliui, būsite nustoję tikėti visai egzistuojančiais šios sąvokos apibrėžimais. Štai kad ir pats Benjami Verdonck savo tinklalapyje WE DON`T SPEAK TO BE UNDERSTOOD spektaklio apibrėžimui pateikia kiek ne eilinę, bet labai šmaikščią Clive Hamilton knygos „Requiem for a Species“ citatą : „If you have your head in the oven and your feet in the freezer your average temperature may be unchanged but you are still pretty uncomfortable“, kartu su aliuzija į scenoje nagrinėjamas klimato kaitos problemas.

Toks jausmas, lyg „Sirenose“ rodomų spektaklių nagrinėjamos temos viena su kita persipina, viena kitą papildo, o kartu ir varijuoja teatro formų skirtingumu – nuo dviejų žmonių pokalbio scenoje „Plaučiuose“ iki muzikinio spektaklio „Senasis vienuolis“, į vidurį talpinantys lygiai tiek pat skirtingus – „Nekalbame, kad mus suprastų“ ir Lietuvos Nacionalinio dramos teatro scenoje rodytas „Orchidėjas“.

11224199_10153917874571487_5980207497735879612_o

Šioje „Nekalbame, kad mus suprastų“ apsurdo dramoje, kaip visai nesikuklinčiau pavadinti, pagrindinis dialogas, kuris ir vyksta, yra dialogas jūsų galvoje. Štai aš, pavyzdžiui, „prigaudinėjau“ save nagrinėjanti teatrališko šokio sąvoką, perteikiamą pasirodymo metu. Lygiai taip pat Grotowskio skurdžiojo teatro persmelktą minimializmą ( scenoje matome viso labo tik šaldtuvą, skrudintuvą, stalą, rankšluostį, patefoną) ir stebuklus, išgaunamus iš šių daiktų panaudojimo.

Tačiau nepaneigsi, noras viską suprasti ir sutalpinti į loginius argumentus, kuris neretai persekioja tradicinį teatro žiūrovą, dingsta. Spektaklio metu lengvai pasidavėme tėkmei, kuria nukeliavome į chaosą, pasitelkiant humoro nubrėžta linija.

Tačiau sakydama „apsurdo drama“, tikrai neklijuoju spektakliui neigiamos etiketės, gi kaip ir pats Michael Bennett yra sakęs : „I am arguing that the Theatre of the Absurd is not about absurdity, but about making life meaningful given our absurd situation“. Ir tikrai nerandu tinkamesnių žodžių, galinčių taip puikiai įsilieti į Menų spaustuvės scenoje rodyto spektaklio kontekstą.

Na o kiek iš arčiau susipažinti su menininkais kviečiu šiame video :

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s